PANORAMA 1453 FETİH MÜZESİ




İSTANBUL'UN FETHİNE SİZ DE ORTAK OLUN!

Herkese merhaba :)

Yeni bir kültür-sanat gezi yazısıyla birlikteyiz. Aslında bu yazıyı bir kaç gün önce yazmayı planlamıştım ancak olmadı. Benim açımdan biraz tazeliğini yitirmiş olsa da sonunda yazmaya başlıyorum. Vakti olmayanlar, gidemeyenler, tekrar görmek isteyenler için bu kez Panorama 1453 müzesini ayağınıza getiriyorum. :)

Müze Topkapı'da, her türlü ulaşım ağının kesiştiği bir noktada yer alıyor. Dolayısıyla ulaşımı oldukça kolay. Ben burada ne kadar izlenimlerimi ve görselleri paylaşacak olsam da müzenin kendine has bir atmosferi var. Oraya gerçekten gitmeden tam olarak yaşattığı hisleri, o atmosferi yaşamanız veya düşünmeniz maalesef imkansız. Yine de gidemeyecek olanlar için elimden geleni yaparak "gitmiş kadar oldum" demenizi sağlamayı umuyorum. Artık başlayabiliriz.


Müzeye ilk girişinizde önce fetihle ilgili hazırlıklar, sebepleri, dönemin şartları gibi konularda bilmeyenler için ön bilgilendirme panolarıyla karşılaşıyorsunuz. Küçüklükten beri gerek okullarda gerek hayatımızda bu hikayelere aşina olduğumuz için bu ön bilgilendirme kısmında ben çok fazla oyalanmadım. Benim asıl ilgimi çeken nokta müzenin panorama olarak hazırlanmış, cezbedici kısmıydı.

Bu bilgileri okuyup geçtikten sonra karşınıza bir merdiven çıkıyor. Bu merdiven sizi savaşın en şiddetli olduğu yere götürüyor. Panorama alana girdiğiniz anda kendinizi gerçek bir savaşın içerisinde buluyorsunuz. Yukarıdaki resim ilk karşılaştığınız manzara oluyor. Sağ tarafta yer alan karargah kısmındaki mehteran birliğinden gelen marşlar, karşınızda patlayan topların ve çarpışan kılıçların sesleri... Zaman zaman da acı dolu feryatlar... Dedim ya tam anlamıyla savaşın ortasındasınız. Sanki geçmişe bir yolculuk yaparak olan bitenlerden sahneler izliyor gibi bir his uyandırıyor insanda burası.


FATİH SULTAN MEHMED'İN AZ BİLİNEN YÖNLERİ

Panorama alanındaki görselleri ve atmosferi iyice sindirdikten sonra başka bir yoldan tekrardan müzenin alt katına iniyorsunuz. Buradaki bilgilendirme panoları ise daha ilgi çekiciydi benim için. Çünkü Fatih Sultan Mehmed'in farklı özelliklerine, çocukluğuna ve kişisel hayatına ait bilgiler yer alıyor. Bu bilgilerden ilgi çekici olanları sizlerle paylaşacağım. 

Bilgilerden ilki Fatih'in şairlik ve şiir merakıyla ilgili. Fatih, Avni mahlasıyla şiirler yazmakla birlikte ve şiir söz konusu olduğunda pek yumuşak huylu ve merhametli bir ruh haline bürünürmüş. Avni; yardımla ilgili, arka çıkan, imdada yetişen anlamlarına gelmekte. Genelde gazel yazar, açık ve akıcı bir ifade kullanırmış. Konu olarak ise aşk, yiğitlik, tabiat, mistisizm üzerine yönelmiş.



Bir diğer ilginç bilgilendirme panosu ise Fatih Sultan Mehmed'in kişisel kütüphanesi hakkında. Buna göre Fatih yalnızca Arapça ve Türkçe eserleri değil aynı zamanda Grekçe, İtalyanca, Latince, Süryanice, ve İbranice gibi bir çok farklı kültür ve dile ait yazma eseri bir araya getirmiş. Çoğu nadir yazma eserlerden oluşan Fatih'in kütüphanesi, özellikle Rönesans devrinde araştırmacı ve aydınların ulaşmak istediği değerli bir hazine haline gelmiş. Müzede yazma eserlerden yalnızca bir kaç tanesine ait resimler mevcut. İşte yukarıdaki fotoğraf bunlara ait.


Fatih'in Çocukluk Defteri



Müzede yer alan en ilgi çekici bilgilendirme bana göre burada yer alıyor. Ben başında uzun süre incelemelerde bulundum. Defter veya defterler, Fatih'in çocukluk ve gençlik zamanlarında karalama ve çizimler yaptığı, padişah imzası olan tuğra denemelerini yaptığı defterler. Öylesine yaptığı çizimlere bakılırsa, Fatih Sultan Mehmet'in resim yeteneği hiç fena sayılmazmış. :) Keşke o yönünü de geliştirseydi belki bugün Avrupa'da sergileri yapılan padişah Abdülaziz gibi güzel eserler verebilirdi. Neticede bu defterler İstanbul'u alan ve o dönemde imkansız görünen bir başarıya imza atan bir padişahın çocukluğundan izler taşıması açısından oldukça değerli ve ilgi çekici. 






Müzede Fatih Sultan Mehmet'in yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz bal mumu heykeli de yer alıyor. Ayrıca aşağıdaki fotoğraflarda gördüğünüz üzere panorama alanının taslak çalışmaları ve maketlerine de yer verilmiş.



 



Panorama alanına girdiğinizde ortada görünen boş alanda siz bulunuyorsunuz. Etrafınızda ise savaş alanını tasvir eden çizimler ve materyaller bulunuyor. Durağan çalışmalar olsa dahi sizin yaşananları gözünüzde canlandırmanız için oldukça etkileyici ve gerçekçi çizimlere yer verildiğini söyleyebilirim. Yazının başında da söylediğim atmosferi gerçekten anlayabilmek için kesinlikle gidip bizzat görmenizi tavsiye ederim. Gittiğinizde eğer kalabalık ve gürültü varsa yalnız kalana kadar beklemenizi öneriyorum. Sessizlik olduğunda ortamın büyüsü de bir hayli artıyor.




Son olarak çıkış bölümünde yer alan hediyelik ve hatıra dükkanını ziyaret edebilirsiniz. Küçük heykeller, bardak altlıkları, ayraçlar, fetihle ilgili yerli ve yabancı kaynaklar, süs eşyaları, anahtarlıklar gibi ucuz ve pahalı her cebe göre güzel şeyler bulunmakta. Ben kitap severler için ayraçların yer aldığı bölümün fotoğrafını çektim. Eğer yolunuz düşerse, özellikle ayraç koleksiyonu yapan arkadaşlar mutlaka bir uğrayın derim.

Müze ile ilgili yorumumu toparlayacak olursam, burayı bir savaş müzesi olarak değil de dönemine göre oldukça büyük bir olayı gerçekleştirmiş bir hükümdarın, bunu hangi şartlarda ve nasıl başardığını görmek daha doğru olur. Yani bu müzede her türlü zorluğa karşı azmin, kararlılığın, hayal gücünün ve imanın verdiği sabrın emareleri yatıyor. Gelecek nesillere de ders çıkaracak, başarının anahtarını verecek çok fazla bilgi sunuyor. Müzenin sahip olduğu atmosfer tüm bu söylediklerimi çok daha yoğun düşünmenize katkı sağlıyor. Açıkçası orada düşündüklerim ile burada yazdıklarım arasında oldukça fark var. :) Yine de elimden geldiğince kafamdakileri toparlamaya çalıştım.


Birlikte bir gezinin daha sonuna geldik. Umarım size müzeyi gezmiş kadar olduk dedirtmeyi başarmışımdır. :) Yazı bitiyor ancak aşağıda kalan fotoğrafları da paylaşıyorum. Bilgilendirme panolarıyla ilgili burada paylaşmadığım fotoğraflar da yer alıyor. Konu ilginizi çektiyse ve gezintiye devam etmek istiyorsanız aşağıdaki fotoğraflara da göz gezdirebilirsiniz. :) 


Bir de unutmadan konuya yorum atmayı, sayfamı takip etmeyi veya uygun görürseniz instagram hesabımı takip etmeyi unutmayın dostlar. :)


PANORAMA 1453 FETİH MÜZESİ PANORAMA 1453 FETİH MÜZESİ Reviewed by Ne Okudum Ne İzledim on Mart 23, 2016 Rating: 5

11 yorum

  1. Gitmeyi istiyordum ama bir yandan da kararsızdım. Bu yazıyı okuduktan sonra ilk İstanbul'a gidişimde müzeyi ziyaret etmeyi ve o güzelim ayraçları almayı çooook istiyorum. Bundan sonra bloğunuzun sıkı bir takipçisiyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler yorum için. Mutlaka gidin fazla büyük bir müze değil ancak son derece etkileyici panoramik alandaki atmosfer. Özellikle kimseler yokken sesler, görseller daha tesirli oluyor. Sizin de paylaşımlarınız çok güzel, ben de takipteyim. İyi günler. :)

      Sil
  2. İçine girdiğin zaman savaşın ortasında gibi hissediyorsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle. :) Tabi kalabalık bir öğrenci kafilesi savaşın ortasında bulunduğun yeri basmazsa. :D Onun dışında gerçekten başarılı görseller, efektler.. İki defa gittim bu müzeye ikisinde de düşüncelerim aynı oldu. :) Yorum için teşekkürler.

      Sil
  3. Çok güzel anlatmaşınız Biraz detay fazla olmuş ama gizem yönü bırakmamışsınız ama :) yinede güzel olmuş ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Evet şimdi düşününce gezecek görecek pek bir şey bırakmamışım gibi. :) Buna dikkat edeceğim sonraki paylaşımlarda. Ama yine de panoramik alandaki atmosferi görmek bambaşka bir duygu, o kısım hala gizemli. :)

      Sil
  4. Evet gittim gördüm. Dediğiniz gibi :)

    YanıtlaSil