MEZUNİYETE DOĞRU...




Merhaba herkese,

Bugün biraz kendi üniversite yıllarımdan bahsetmek istiyorum. Hayırlısıyla bu sene mezun oluyorum. Üniversitede geçirdiğim 5 senelik süreçle ilgili düşüncelerimi, pişmanlıklarımı, hatalarımı ve doğrularımı bu yazıda ele alacağım. Böylece hem ben içimi dökmüş olurum hem de bu yazıyı okuyan yeni lise mezunu arkadaşlara da genel üniversite ortamı ve bölümüm hakkında bilgi vermiş olurum diye düşündüm. Bir taşta iki kuş misali. :)

ÜNİVERSİTE TERCİH SÜRECİ


Her yazımın sonunda yer alan küçük yazar bilgi kutucuğundan da okuduğunuz üzere Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik okuyorum. Bölümle ilgili bilgilere gelmeden önce hatırladığım kadarıyla tercih sürecimden bahsetmek istiyorum. Üniversiteye hazırlanırken düzenli çalışmadım ancak tamamen boş da geçirmedim. Neticede 410-420 aralığında puanlar elde etmeyi başardım.

İnanın o dönemlerde ne istediğimi hiç bilmiyordum. Bunda kendi hatalarım olduğu kadar, eğitim sisteminin ve çevremdeki büyüklerin de yönlendirme eksikliklerinin payı olduğunu düşünüyorum. 18 yaşına gelmiş bir adamın geleceğe dair ciddi hedefleri olmaması ne kadar kötü bir şey aslında, bunu şimdi çok daha iyi anlıyorum. Şimdi eskiye dönüp tekrardan tercih şansı verseler kesinlikle, tarih, sosyoloji gibi sözel ağırlıklı bölümleri tercih ederdim. Son pişmanlık fayda etmiyor, dolayısıyla ne istediğini bilmek ve o doğrultuda seçim yapabilmek çok önemli.

Bir kaç fikir alışverişinden sonra bana iyi denilen seçenekler arasında Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik bölümünü tercih ettim. Sınavda aldığım puan bu bölümü özel bir üniversitede tam burslu olarak okuma imkanı tanıdı. Devlet üniversitelerinde ilgili bölümler genelde iki yıllık ve az sayıda olduğu için hem İstanbul'da kalmak hem de 4 senelik bölüm okumak ümidiyle özel üniversiteyi tercih ettim. Tercih listemde ikinci sıradaydı ve kazanmayı başardım.

İNGİLİZCE HAZIRLIK VE SONRASI...


Tabi bölüm Uluslararası, İngilizce hazırlık sınıfı da var. Öncesinde muafiyet sınavlarına soktular ancak tamamen formalite, sonradan öğrendim. :) Zorunlu olarak hazırlık sınıfına gidip gelmeye başladım. Başta yeni bir şeyler öğrenirim diye sevinmiştim ancak maalesef lise bilgilerimin çok da ötesine gidemedim. Anlayacağınız bir senem boşa gitti. Vardır bir hayır deyip devam ettim tabi... :)

Kayıt zamanında hani olur da dersim kalır, sınıfta kalırsam bursluluk durumları nedir, nasıl olur diye sormuştum. Karşımdaki hanımefendi, "E sen tam burslusun ne düşünüyorsun bunları, rahat rahat geçersin." demişti. Aynen de öyle oldu, final/vize stresini yaşamayan nadir öğrencilerdenim sanırım.(Bunu kendi çevreme bakarak söylüyorum.) Tabi okuduğum bölümün etkisi de büyük. Şimdi hava atıyorsun ama hukuk veya tıp okusaydın görürdüm ben seni diyenleri duyar gibiyim. :)

Bu Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik (UTİ) nasıl bir bölüm? Biraz hukuk, biraz finans, biraz işletme, biraz iktisat... Kısacası her telden çalıyorlar. :) Her şeyi öğreniyorsunuz, ancak yöneticilik kavramları hariç hiçbir konuda tam bir uzmanlığa kavuşamıyorsunuz. Burada da gireceğiniz üniversitenin bölümü hangi fakülte kapsamında değerlendirdiği, hangi konulara ağırlık verdiği, mezunların ne olacağını ön gördüğü gibi konuları araştırmak gerekiyor. Ben son senemde öğrendim ki bizim üniversitemiz bizi "yönetici adayı" olarak yetiştiriyormuş. Adında Uluslararası olan bir bölümden, okuyanların %90'ı İngilizce bilmeden mezun olacak ve geleceğin yönetici adayları olacaklar. Ben İngilizcesi iyi olanlar arasında olmama rağmen, dil öğrenmek için yurt dışına nasıl giderim planları yapıyorum. :) Gerisini siz düşünün...

Her seneye bu sefer farklı olacak heyecanıyla başladım inanın, fakat her seferinde aynı hayal kırıklığı. Derslerine girdiğim çoğu üniversite hocası, sorgulama, düşünme, sadece dediğimi yap, kitabımı al ve geç modunda takılıyorlardı. Yani tamamen puan odaklı hareket ediyorlardı, her ne kadar aksi söylemlerde bulunsalar da. Ancak bazıları da kesinlikle ezber bilgi vermekten ziyade, üniversite eğitimine yaraşır şekilde bir bakış açısı kazandırmaya çalıştılar. Başardılar da. Araştırın, okuyun, çabalayın dediler. Önemli olan öğrenmektir, not için çalışmayın diyerek yol göstermeye gayret ettiler. Gerçekçi davrandılar, ufkumu açtılar.

Benden geçti artık tabi ama yeni tercih yapacak arkadaşlara diyeceğim o ki, tercihleriniz arasındaki okulların akademisyen profillerini de bir güzel inceleyin, bu adamlar ne yapmış, hakkındaki yorumlar neler vb... Gerçekten çok önemli.

SON TAVSİYELER...


Fazla şikayet ettim farkındayım... Elbette güzel yanları da çok var üniversitenin. En başta, doğru kişilerle tanışıklık kurulduğu takdirde çok güzel ve kaliteli bir çevre edinmenize yardımcı oluyor. Bunun dışında (özellikle bilerek tercih yapıldığı takdirde) okuduğunuz bölümle ilgili her akademisyenden farklı bilgiler, bakış açıları ediniyorsunuz. Bazen söylenen bir kelime bile bakış açınızı değiştiriyor. Bir kitap öneriliyor ve hayatınız değişiyor. Bunları yaşamak, deneyimlemek gerçekten çok keyifli.

Kendi tercih dönemlerimden hatırlıyorum, herkes kendi üniversitesini kötülüyor. Bu kesinlikle yanlış bir düşünce. İyi yada kötü bir yere girildiğinde yerden yere vurmanın en başta size zararı olduğunu unutmayın. Neticede diplomada gözükecek olan okul adı o ve kötü bir imajı olmasını istemezsiniz. Üniversite ortamı insanın kendini geliştirmesi için çok büyük bir fırsat. Dolayısıyla, hedefler doğrultusunda iyi araştırılarak yapılmış tercihler gelecekte pişmanlıklar listesini bir hayli küçültecektir diye düşünüyorum.

Benim seçtiğim bölümü okuyacak arkadaşlar için de kesinlikle finans ve muhasebe konusunda kendilerini geliştirmeleri gerektiğini söyleyebilirim. Özellikle ülkemizde şirketlerin batmasının arkasında yatan en önemli sebep yöneticilerin finans ve muhasebe konusunda yetersiz olmalarıdır. Yönetici adayı olarak öğrenci yetiştirilen bir bölümde finans ve muhasebe büyük önem taşıyor. Diğerleri zaten sözel biraz göz gezdirerek, bir kaç kitap okuyarak herkes halledebilir diye düşünüyorum.

Benim anlatacaklarım genel hatlarıyla bu kadar. Dilerim tercih dönemini yeni yaşayacak olan arkadaşlara bir nebze de olsa fikir verir yazdıklarım. İnsan hayatta hedeflerinin peşinden koştuğunda, onlara dört elle sarıldığında gerisi zaten geliyor.

Sizlerin de yorumlarınızı, düşüncelerinizi merak ediyorum. Belki eksik yazdığım, yanlış olduğum noktalar vardır. Onları düzeltmek adına faydalı olur, başkalarına da yol gösterici olur yapacağınız yorumlar. Eğer varsa sorularınızı da bekliyorum.

Hoşça kalın. :)





MEZUNİYETE DOĞRU... MEZUNİYETE DOĞRU... Reviewed by Serhat Ocak on Mayıs 05, 2016 Rating: 5

35 yorum

  1. Mezuniyetin şimdiden hayırlı olsun Serhat. Dil için yurtdışı, yüksek lisans, MBA falan artık gelecek planın ne ise başarılar dilerim. Umarım istediğin yerlere gelirsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Hayırlısıyla dili halledeyim önce sonra bir de askerlik var tabi. :) bakalım zaman neler gösterecek. :)

      Sil
  2. Merhaba Serhat ;
    Eminim tercih yapacak arkadaşlar faydalanacaktır , çünkü yine yalın ve rahat anlatımınla yazmışsın ...
    Emeğine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Güzel yorumun için teşekkür ederim. Dilerim faydalı olur. :)

      Sil
  3. Mezuniyetini kutlarım. Benim üniversitede unutamayacağım bir anım olmadı ki. Aynı ikilemli yollardan bende geçtim. Hiç sevmediğim bir bölüm okudum hep başkalarının aklıyla. Eline sağlık çok güzel yazmışsın. Umarım bundan sonraki yıllarında istediğin yolda ilerleyebilirsin. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortak sıkıntı sanırım bu. Çoğunluk istemediği bölümlerde okuyor ve sonrası malum.İnşallah bakalım, bundan sonra hedeflerim doğrultusunda hareket etmeye çalışacağım. Yorumun ve iyi dileklerin için teşekkürler. :)

      Sil
  4. Mezuniyete bir şey kalmamış şimdiden tebrik ederim. Şimdiki aklım olsa sözel seçerdim demişsin. Ben de aynı durumdan muzdaribim. İstatistik gibi bela bir bölümden mezun oldum ama felsefe, sosyoloji gibi bölümler okusam sanırım derslere oynaya oynaya girer çıkardım. Yanlış tercihler ve yönlendirmeler bizi bu günlere getirdi. Fakat şu var ki; ne olursa olsun derenin yatağını bulduğu gibi insan da kendi doğrusunu eninde sonunda buluyor.
    Dilerim seni mutlu edecek bir işe sahip olursun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Durumumuz benziyor gerçekten. :) ama böyle gelmiş böyle gidecek diye düşünmemek gerek kesinlikle er yada geç ulaşmak mümkün hedeflere ve doğrulara. Ben de bu doğrultuda hareket edeceğim artık. Yeni üniversiteye gidecek arkadaşlar, mezunlar ve herkes için hayırlısı olsun. Yorumun ve iyi dileklerin için çok teşekkür ederim. :)

      Sil
  5. Tebrik ederim. İş hayatınızda başarılar. :)

    YanıtlaSil
  6. Sizlerle gurur duyuyorum Serhat, üniversite yıllarını ne kadar açık, samimi ve anlaşılır nakletmişsin.Başarılarının devamı dileklerimle .Ece ablan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şeyin başı samimiyet Ece abla. Niyetim içimi dökerken yeni arkadaşlara (olur da okurlarsa yazımı.) biraz olsun tecrübelerimi aktarmaktı. Çok teşekkürler değerli yorumun için, saygılar. :)

      Sil
  7. Hayırlı uğurlu olsun inşallah :)
    benim üniversite hayatım karmaşa dolu geçmiş olsa da güzeldi yine. gerçi hala üniversiteliyim, benimki de laf :D
    ne kadar da içten anlatmışsın. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim yazdıklarımın kimi bölümle ilgili kimi her üniversitelinin ortak şikayeti. Sen de mezuniyete doğru yazarsın öyleyse, biz de okuruz, belki birilerine rehber olur. Deneyimleri paylaşmak hem keyifli hem de faydalı oluyor.
      İçten olsun istiyordum zaten, öyle olmasına da sevindim. Aklıma gelenleri yazdım. Çok teşekkürler yorumun ve iyi dileklerin için. İnşallah diyelim. :)

      Sil
  8. Mezuniyet yazısını görünce hemen geldim bende bu sene mezun oluyorum ben üç yıldır okuyorum ve şükür dedim :)Bu şikayetlere katılmamak elde değil bazı üniversitelerde sistem farklı çalışıyor bizde bu sıkıntıları dönem dönem yaşadık :) Sen iyi atlatmışsın şimdiden hayırlı olsun mezuniyetimiz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim, hayırlısı olsun hakkımızda. Artık gün sayıyorum, tabi daha finaller var da dediğim gibi stres yapmıyor bende, rahatım o yüzden. :D Teşekkürler güzel yorumun için. :)

      Sil
  9. Umarım iş hayatınızdan memnun olursunuz. Ben de henüz hazırlıktayım. Mezun olmak bana hayal gibi geliyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah bakalım planlarımı gerçekleştirebilecek miyim... Aynı düşüncedeydim hazırlığa başladığımda fakat su gibi akıp geçiyor zaman. Mezuniyet aşamasına nasıl geldim hala anlamıyorum. O anlamda iyi değerlendirin derim, zaman akıp geçmeden. Size de başarılar dilerim. Çok teşekkürler yorum için. :)

      Sil
  10. Şimdiden mezuniyetiniz hayırlı olsun güzel bir yazı olmuş elinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuması keyifli ve faydalı bir yazı yazmaktı amacım... Çok teşekkürler, sağ olun. :)

      Sil
  11. Söylediğin "yeni mezunun geleceğe dair hedef eksikliği" bölümü o kadar doğru ki.. Ne istediğimizi bilemeden atılmak zorunda kaldık hayata. Bazılarımız asıl istediği yere dönüş yaptı bazılarımız da gerçekleri kabullendi, orada kaldı. Ne diyelim.. Umarım bazı şeyler düzelir de gelecek nesiller ne istediğini bilerek büyür.
    Ve.. Tebrik ederim, mezuniyetin uğurla gelsin inşallah. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kanıksayıp, istemediğim bir yolda ilerlemektense hedefleri, hayalleri gerçekleştirmek daha doğru gibi geliyor bana. Tabi bunu yaparken de gerçekçilikten uzaklaşmamak gerek. İnşallah düzelir, belki birilerine ilham olur yazdıklarım, bir hata yapmaktan dönerler, hedeflerine yönelirler. :) Artık benim ve benim gibiler için geçmişte kaldı, son pişmanlık fayda etmiyor, çok da denecek söz kalmıyor bizim için. :)
      Çok teşekkürler, inşallah. :)

      Sil
  12. Bende sayısal seçtim. Sonradan kafamı taşlara vurdum sözel, sözel diye :) Bu ülkenin sorunu bu zaten. Kimse yaptığı işi sevmiyor. Ne devletin bizleri yönlendirme gibi bir çabası var. Ne de ailelerimizin bizi yönlendirecek bilgi birikimi. O yaşlardaki çocuk ne kadar doğru bir seçim yapabilirse o kadar doğru seçimler yapıyoruz. Etrafa baktığımızda seçimini doğru yapamamış bir dünya insan var. Dediğin gibi bizden geçti. Anne-babalara tavsiyem çocuklarına elden geldiğince tüm faaliyetleri yaptırsınlar. Ve çocuklarının neye yeteneği olduğunu keşfetmeye çalışsınlar. Mezuniyetin hayırlı olsun :) Kepi atarken fotonu çek de blogda paylaş. Bizde sevincine ortak olalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru kesinlikle. En azından biz daha bilincliyiz artık bundan sonrası için daha iyi olur umarım. Düşüncelerini paylaştığın ve iyi dileklerin için teşekkürler.
      O fotoğraf olayını da bir düşüneyim ben. :D

      Sil
  13. Ben de lise 3. sınıf eşit ağırlık bölümünde okuyorum. Hala hedef belirlemiş değilim ve artık yavaş yavaş üniversiteye hazırlanacağım. Bakalım zaman beni nereye getirecek? Siz 410-420 gibi yüksek puanlardan bahsetmişsiniz. Bakalım o kadar yüksek alabilecek miyim? Umarım kısa zaman içerisinde sistemli bir şekilde çalışmaya başlar ve kendime uygun hedef belirleyebilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayırlısı olsun Semih, dilerim hedeflerin doğrultusunda çok iyi yerlere gelirsin. Üniversite, puanlar, sınavlar bunlar hepsi önemsiz aslında bir bakıma hedeflerine ulaşmak için aşman gereken engeller. Ben geç fark ettim ama önemli olan ne olmak istediğini bilmek, ne yapmak istediğini bilmek. Sadece iş anlamında değil, bütün hayatını ele alarak düşünmek gerekiyor. Neticede bir kere geliniyor dünyaya, iyi değerlendirmek gerek. :) Başarılar dilerim, yorumun için de teşekkürler. :)

      Sil
  14. Hayirli olsun. Basarilar dilerim.

    YanıtlaSil
  15. Şimdiden hayırlı olsun.. Bu satırları yazabildiğine göre planlarını gerçekleştirip hedefine ulaşacağına hiç şüphem yok. Çünkü yazını okurken kendi üniversite yıllarımı düşündüm. Zihnimi zorladım lakin öğrendiğim ve paylaşabileceğim hiçbir şey bulamadım. Kaldı ki senin kadar bilince de sahip değildim. Zoraki okuyan bir insan olarak İşletme okudum. Ama bölüm istediğim bir bölümdü çünkü bitirdiğinde neredeyse her şey olabiliyordun :) Okulu sorunsuz bitirdim. (Bir daha şansım olsa yine aynı bölümü okurdum )Başvuru yapmadığım halde nasıl olduğunu anlamadan işe girdim. (Çalışmayı düşünmediğim halde çok sevdiğim bir işim oldu ve hala aynı yerdeyim). Yine nasıl olduğunu anlamadan müdür oldum.. Ve şimdi yazını okurken, eğer senin yerinde olmuş olabilseydim ve bu satırları yazacak bilince, düşünceye, bilgiye sahip olsaydım şimdi nerede olurdum diye baya bir düşündüm. Sanıyorum sen neyi istersen o olabileceksin ve ne şanslısın ki bunu bile isteye yapacaksın. Umarım bu güzel paylaşımından faydalanan çok olur, güzel bir yazıydı.. Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şeye rağmen sevdiğiniz bir işe sahip olmanız ve iyi yerlere gelmeniz çok önemli ve çok güzel. Artık kendi hedeflerimi belirleyip üzerine gitmeyi öğrendim diyebilirim. Tabi tek başına bizim çabamızla da ilerlemiyor her şey. Çevre faktörleri de var. Biz her şeyi doğru yapıyor olsak bile bazen farklı nedenlerden kötü yerlerde bulabiliyoruz kendimizi veya tam tersi olabiliyor. Hayat bir döngü, ne hep iyi var ne de hep kötü. Pişmanlıklar içinde bocalamadan bugüne ve geleceğe en iyi şekilde odaklanmak gerekiyor.
      Yorumunuz da çok güzeldi ve samimiydi. Bana ilham verdi, mutlu etti. Çok teşekkür ederim iyi dilekleriniz ve ilginiz için. Sevgiler. :)

      Sil
  16. Öncelikle hayırlı,bol kazançlı olsun(her zaman amaç budur maalesef)Görüyorum ki ,herkes pişman.Ama unutmayın kötünün iyisi yine de elinizdekiler.Allah bundan sonra ki tercihlerimizde pişman etmesin😌

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim amacım artık kazançtan ziyade hedeflerimi, beni mutlu kılacak ve faydalı kılacak şeyleri gerçekleştirmek. Bunu yaptığımda en azından hayatımı sıkıntı çekmeden sürdüreceğim bir kazanç de geçecektir elime diye düşünüyorum.
      Şuan elimde olan da kesinlikle çok değerli, bunun için uğraşan çok insan var. Haklısınız o yönden. Amin, teşekkür ederim yorumunuz için. :)

      Sil
  17. http://islamguzelahlaktir.blogspot.com/

    YanıtlaSil