KİTAP İNCELEMESİ #23: BEN BİR GÜRGEN DALIYIM - HASAN ALİ TOPTAŞ


Ben Bir Gürgen Dalıyım insanın acımasız ve bencil yönünü hayat dolu bir gürgen ağacının gözünden sunuyor bizlere. Bu kısa ama çarpıcı öykü Hasan Ali Toptaş'ın özgün kalemiyle birleşince gerçekten okunmaya değer bir hal alıyor. Her ne kadar "çocuk kitabı" olarak lanse edilmiş olsa da her yaştan ve kesimden insanın okuyabileceği kitaplardan.


ÇOCUK RUHLU BİR GÜRGEN'İN GÖZÜNDEN İNSAN!


İnsanın hayatın zorluklarına karşı ayakta durmasını sağlayan en önemli unsur hayalleridir. Ancak çocukluk döneminde saf hayallerle ve güzelliklerle dolu olan insan, zamanla değişir ve sadece kendi ihtiyaçlarını gidermek ve isteklerinin gerçekleşmesini sağlayabilmek için başkalarının hayallerini ve hayatlarını alt üst edecek kadar ileri gidebilen bir canavara dönüşüverir. Ben Bir Gürgen Dalıyım, işte bu kaybolan hayallerin, yitip giden güzelliklerin, o saf ve temiz çocuk ruhunun ve tüm kayıplara rağmen güzel hayallerin bir gün gerçekleşeceğine dair yaşamaya devam eden inancın hikayesi.

Boş yere hayallere kapılıp şu insan denen yaratığa bel bağlamamalıydım. Çünkü, yüzyıllardır çözülemeyen acayip bir bilmeceydi insan. Derinlerden daha derin bir sırdı ya da, ucu bucağı olmayan, içi pisliklerle, içi eşsiz güzelliklerle dolu, alabildiğine karanlık ve karmakarışık bir evrendi.Öyle ki, onca kafa patlatmasına rağmen, binlerce yıldan bu yana kendisi bile çözemiyordu kendini...

Hasan Ali Toptaş ezber bozan dil ve anlatım tekniğiyle, çocuk ruhlu bir Gürgen'in gözünden insanın acımasızlığını gözler önüne seriyor. İnsanı insan yapan asıl değerlerin ve gerçek hikmetin, bir süre sonra büyüdük diyerek geride bıraktığımız o çocuk saflığında yattığını dile getiriyor adeta. Ormanın genç ve alımlı ağacı Gürgen'in kısa ancak etkileyici hayat yolculuğunu okuyacağınız bu kitap, bir yandan her türlü canlıya karşı içinizde bir empati hissiyatı büyütürken bir yandan da kendi kendimize katlettiğimiz çocuk ruhlu hayallerimizi, hayatın gerçek güzelliklerini ve aç gözlülüğümüzü sorgulama şansı verecektir.

İnsanların büyük bölümü, birçok güzelliği göremezdi.Büyük bölümü, birçok güzelliğe dokunamazdı.Onlar, birer uyurgezer gibi, geçip giderlerdi güzelliklerin yanından.

Hasan Ali Toptaş, bu kitabını her ne kadar çocuklara ithafen hazırlamış olsa da kitabı okuduktan sonra çocuk ruhuna hasret çeken herkesi çocuksu bir ağacın hayal dünyası ile hayat gerçekliği arasında hikmet yüklü bir yolculuğa çıkardığını fark ediyorsunuz. Everest Yayınları aracılığıyla okuyucuyla buluşturulan kitapta ayrıca Oğuz Demir tarafından hikaye ile yazılanları oldukça etkileyici bir şekilde bütünleştiren hoş illüstrasyonlar serpiştirilmiş sayfa aralarına. Bu kitap Hasan Ali Toptaş gibi alışılmışın dışında anlatım tarzına sahip bir yazara kendinizi ısındırmak için de doğru bir tercih olacaktır.

Zaten, bir zamanlar bana ak sakallı meşenin anlattığına göre, adına savaş denen şey, yeryüzünün herhangi bir noktasında başlayıp herhangi bir noktasında bitmezdi.Her şey gibi, o da insanda başlayıp insanda biterdi.Bu yüzden, cepheler falanca dağda ya da falanca ovada değildi.Cepheler, bütün acımasızlıklarıyla insanoğlunun içindeydi.
KİTAP İNCELEMESİ #23: BEN BİR GÜRGEN DALIYIM - HASAN ALİ TOPTAŞ KİTAP İNCELEMESİ #23: BEN BİR GÜRGEN DALIYIM - HASAN ALİ TOPTAŞ Reviewed by Ne Okudum Ne İzledim on Eylül 01, 2018 Rating: 5

9 yorum

  1. Sizde belirtmişsiniz, çocuklar kadar yetişkinler içinde oldukça güzel bir kitap. Bu arada uzun zamandır yayın göndermemiştiniz.Güzel bir yazı ve kitapla hoşgeldiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş buldum. Maalesef bir süre ara vermek zorunda kaldım, umarım bu son olur. Teşekkürler. :)

      Sil
  2. Cepheler, insanoğlunun içinde. Tuttum bu sözü 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Cem, yazarın kitaplarını okumadıysan tavsiye ederim. Farklı bir tarzı var, biraz yorucu olabiliyor ama seveceğini düşünüyorum. Yorumun için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Güzel bir inceleme olmuş, yazılarını özlemişiz. Yazarla ben Gölgesizler kitabıyla tanıştım ve o şimdiye dek okuduğum ilk ve tek kitabı oldu. Gerçekten sıradışı bir kitap olduğunu hatırlıyorum ama beklediğimi de tam olarak bulamamıştım sanki diye anımsıyorum. Anlatımı İhsan Oktay Anar'a benzetildiği için okumak istemiştim ama sanırım kitabı okurken devamlı iki yazarı karşılaştırdım ve bu da keyif almamı engelledi. Ben Bir Gürgen Dalıyım buna rağmen merak ettiğim bir kitap. Hakkındaki olumlu düşüncelerin beni daha da heveslendirdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hasan Ali Toptaş okumaya ben de senin gibi Gölgesizler kitabı ile başladım. Oldukça zor bir kitap olmasına rağmen beğendim ve diğer kitaplarını okumaya devam ettim. Tarzı ve okuyana verdiği keyif tarif edilemez bana göre. Ama yine de yazara başlamak için tavsiye edeceğim kitap Ben Bir Gürgen Dalıyım yada öykü kitabı Ölü Zaman Gezginleri olurdu. Yorumun için teşekkür ederim. Uzun bir zamandan sonra tekrar blog yazmak bana da iyi geldi. :)

      Sil
  4. Güzel paylaşım iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
  5. Hasan Ali Toptaş benim bir numaralı yazarımdır. Kitaplarının çoğunu okudum, bu kitabı da sırada bekliyordu. Yazınızı görünce hemen okumak istedim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim geç keşfettiğim bir yazar aslında ama hayran kaldım. İlk Gölgesizleri okumuştum sonra bir kaç kitabını daha alıp okudum ve hepsi de çok iyiydi. Kıymetini bilmemiz gereken bir yazar.

      Sil